TAM

​​​TAM (Trygghet, Ansvar og Mestring) er et alternativt undervisningsopplegg i regi av NJFF Hordaland.

TAM (Trygghet, Ansvar og Mestring)

​​​TAM (Trygghet, Ansvar og Mestring) er et alternativt undervisningsopplegg i regi av NJFF Hordaland.

​​​Erfaringer fra TAM gjennom mer enn 25 driftsår, viser at mange av prosjektdeltakerne forbedrer resultatene på skolen, og får fiske og friluftsliv som viktige og stimulerende hobbyer. 

 

Gode erfaringer

​Melissa Page Aase fra Sotra er iallfall ikke i tvil om at dagene til sjøs motiverer henne til å fullføre 10. klasse. Etter at 15-åringen ble med i TAM-prosjektet, har Melissas fravær gått ned og karakterene opp.

– Jeg sliter veldig mye med å konsentrere meg. Jeg trives best med praktisk arbeid. Midtukedagen på sjøen gjør det overkommelig for meg å følge ordinær undervisning de øvrige skoledagene. Jeg trives veldig godt nå, understreker hun ovafor TV2.no.

 

​Kontakt TAM-prosjektet​

​Lurer du på mer om TAM-prosjektet? Ta kontakt med oss! 

 

Kenneth Bruvik på epost​/ mobiltelefon 93 63 12 46.

Terje Wangsholm på epost/ mobiltelefon 41 44 57 68.

Garnfiske med dramatikk​​

Lørdagsmagasinet får være med i åpen småbåt utafor Sotra mens et titalls unge fra 8 til 15 år får alternativ praktisk undervisning. På programmet står trekking av garn og teiner, men det er dramatisk nok når de ferske fiskerne drar både storkjefta breiflabb og angripende steinbit over ripa nesten samtidig.

– Den her tror jeg vi skal være litt forsiktige med. Nå må du vente litt. Den skal ikke bite noen. En ting av gangen her. Huff, jeg blir av og til litt nervøs når vi får sånne litt farlige dyr, medgir initiativtaker og primus motor Kenneth Bruvik.

Men for Melissa er både fangsten og fileteringa etterpå en eneste stor opptur.

– Jeg har aldri sett noe sånt før. Jeg er ganske stolt, faktisk. Det var veldig gøy! utbryter tiendeklassingen og får ros fra skipperen.​

 

Sparer samfunnet for millioner​​

Rektor Johnny Eide ved Tranevågen ungdomsskole på Sotra betaler gjerne for at samfunnet skal spare millioner ved at skoletrøtt ungdom fullfører utdannelsa og får jobb seinere. Istedenfor at de faller utafor skole og samfunn, lærer de mestring og får sosial kompetanse gjennom praktiske oppgaver. 

– Vi har merka mer og mer de siste åra at noen sliter med skolevegring. Noen gir blaffen og orker ikke gå på skolen, men blir liggende hjemme og spille data isteden. Hvis vi kan få elevene på skolen, så har vi en gevinst bare i det, for da har vi en kontakt med dem, sier rektoren engasjert.

 

Solid støtte fra Gjensidigestiftelsen​​​

TAM-prosjektet høster ros og anerkjennelse. I desember 2015 fikk de også milliontilskudd fra Gjensidigestiftelsen, noe Kenneth Bruvik synes er rørende med tanke på hjertebarnet hans som ble unnfanga for 18 år sia.

– Kenneth får gode skussmål fra både politiet og skolene, og dette har vi tro på. Vi ser at det virker. Det som er bra og som virker, må bli enda bedre. Tanken vår er at NJFF Hordaland med dette får ei mulighet til å utvide TAM-prosjektet og involvere flere skoler. Vi betaler slik at de kan opprette ei ny stilling som kan koordinere dette, forteller Ulf Eide i Gjensidigestiftelsen til Vestnytt.no.

 

Lærer elevene mestring​​​

Det ligger i Gjensidigestilftelsens statutter å støtte prosjekter som skaper trygghet, sunnhet og aktivitet. Dersom man begynner tidlig med tiltak mot ungdommer som trenger det, er Eides syn at samfunnet får igjen mye på lengre sikt. Innsatsen kan også bidra til mindre kriminalitet og mindre rus, og føre til at færre elever slutter på skolen.

– En av de viktigste tingene vi har sett med dette prosjektet, er at det gir følelsen av mestring til elever som kan være i en vanskelig situasjon. De blir involverte, og de lærer. Dette gir god motivasjon til å gå på skolen resten av uka. De får en annen kunnskap som er verdifull og som de andre kanskje ikke har, meiner Eide.

- Ville blitt TAM-deltaker sjøl​​​

Gjennom skoleåret har Kenneth Bruvik og Espen Steffensen ukentlig med seg til sammen 35 ungdommer. 

– Disse elevene trenger rett og slett en motivasjonsdag gjennom skoleuka. Hadde vi hatt et sånt tilbud da jeg gikk på skolen, hadde jeg vært med. Jeg sleit med dysleksi og åpna aldri ei bok. Nå har jeg mulighet til å hjelpe andre: Noen elever trenger mer motivasjon for å gjøre en innsats. Det å få være med på noe praktisk og se at man mestrer det, betyr mye. Elevene får utfolde seg og blomstre, forteller Kenneth ivrig til Vestnytt.no.

 

Ønsker bli landsdekkende​​

I mange år har Kenneth drevet med TAM-prosjektet på full tid. Han får lønn av NJFF, og understreker at han ikke hadde fått til dette uten backing fra fylkeslaget i Hordaland og det gode samarbeidet med Bergen og Omland Friluftsråd (BOF). TAM disponerer huset i Kårtveitpollen friluftsområde til sine aktiviteter. Samtidig er TAM avhengige av gode støttespillere i næringslivet. At Gjensidigestiftelsen nå kommer med et så stort beløp, gjør det mulig å lansere TAM-prosjektet som et større og landsdekkende prosjekt.

– Det er utrolig bra å ha Gjensidigestiftelsen i ryggen. Da har vi større sjanse til å lykkes i å utvikle prosjektet også i resten av landet. Vi trenger brennende engasjerte mennesker som liker å jobbe med ungdommer. Det er veldig givende at folk har tro på det vi driver med og støtter oss. Jeg føler nesten at vi har vunnet i Lotto - eller at nissen i år kom ei uke for tidlig, ler Kenneth.