Jakt- og fiskeskoler
Jakt- og Fiskeskoler er et fritidstilbud til barn- og ungdom. Tilbudet går over lengre tid og bidrar til å skape levende lokale miljøer for barn og ungdom i NJFF. De fleste Jakt- og Fiskeskolene som er etablert har ukentlige tilbud til fastlagte tider på kveldstid og/eller helger.
Hensikten med lokale Jakt- og Fiskeskoler er å etablere kontinuerlige tilbud til barn- og ungdom på fritiden. Et tilbud som går over lengre tid og som bidrar til å skape levende lokale miljøer for barn og ungdom i NJFF. De fleste Jakt- og Fiskeskolene som er etablert har hatt ukentlige tilbud til fastlagte tider på kveldstid og/eller helger. Med utgangspunkt i at et skoleår defineres til 38 uker, er det i prosjektet stilt krav til minimum 10 opplæringsøkter, på minimum 1 klokketime.
Foreninger som allerede har et bredt tilbud til barn og ungdom kan benytte disse aktivitetene som en del av tilbudet i lokal jakt- og fiskeskole. Dette forutsetter at foreningen tydeliggjør en klar sammenheng mellom opplæring og aktivitetene, samt en oppfølging av deltakerne slik at man sikrer deltakelse over tid. Det er en målsetning at barna/ ungdommen skal delta på mer enn ett enkeltstående arrangement.
Tips fra Bjarne Huseklepp
Bruk av naturen
- Kjennskap til fjellvettreglene
- Årstidsvariasjonene lokalt
- Ski, skøyter og aking
- Klær/utstyr for utebruk
- Pakking av tursekken
- Bruke lokale turløyper/gamle ferdselsveier
- Hente formingsmateriell ute
- Bruk av utmarka før og no
- Natursti av ulike slag
- Overnatting ute under open himmel, i telt, snøhole eller gapahuk
- Lære å lage bål - ulike typer/regelverk
- Lage mat ute på bål, med kokeapparat eller grill
- ”Vake rundt og sjå soloppgongen”
- Bruk av kart og kompass
- Fotografering
- Førstehjelp
Aktivitetar knytta til vilt
- Drive ulike viltstellstiltak (Viltstellspermen/NJFF)
- Dei mest vanlege viltartene der du bur
- Vere med ein jeger på jakt
- Møte ein ettersøksjeger
- Partering av vilt
- Mat av vilt
- Lære om lokale fangsttradisjonar ?
- Korleis vart fangsten driven før ?
- Registrere gamle fangstplassar i bygda
- Viltet si betydning før og no
- Jegerprøva
- Møte med ein lokal jeger
- Besøke slaktehus
- Kva lager vi av kjøt?
- Kva bruker vi skinn til?
- Fellefangst.
- Sjå gamle og nye feller.
- Lære om lovverket og respekten for viltet
- Flåing av pelsvilt
- Regelverk for lovleg jakt og fangst
- Nødvendig utstyr/påkledning ute
- Stell av våpen
- Lære å bruke feller til mink, mår, røyskatt og rev saman med jeger
- Bygge revebås
- Møte med ettersøkshunden - trening - nytte
- Hunden si rolle under jakta
- Skyting med luft- og salonggevær
- Skyting med rifle og hagle
- Stell av våpen
- Sikkerheitsreglar under trening og annen bruk av våpen
Elva - vatn – fiske - Skape fiskeglede
- Nødvendig fiskeutstyr - Bruk og funksjon
- Lokal fisk i ferskvatn
- Lover og regler i sportsfiske
- Lære å lage sikre fiskeknutar
- Fiskebiologi/ samanhengar i naturen /fisken sine krav til godt livsmiljø
- Sløying/partering av fisk
- Mat av fisk.
- Grilling, koking, røyking og steiking
- Ulike typer agn i sportsfiske
- Bruk av garn, ruse og line
- Nødvendig påkleding under sportsfiske
- Oppleve naturen/fiske på ulike tider av døgnet
- Bål og bruk av eld
- Kunne bruke ein robåt
- Etikk/ korleis ta livet av fisk
- Korleis oppbevarer vi fisken før bruk ?
- Sikkerheit/ førstehjelp
- Kvar finn fisken mat?
- Gode fiskeplassar i elv og vatn
- Registrere livet i elva
- Registrere vassføring
- Bekken sin funksjon
- Kvar kjem bekken frå?
- Fisketur i bekk/elv
- Isfiske - Utstyr og bruk av det
- Vedlikehald av utstyret
- Korleis oppfører vi oss som sportsfiskarar under fisket og i naturen
- Kvar lever fisken i elv,vatn og bekk -Døgn- og årstidsvariasjon
- Skogen langs elva sin funksjon
- Lære å sløye/lage mat av fisk
- Delta i tynningsfiske i overbefolka vatn
- Analysere vekt, lengde og K-faktor på fisken.
- Delta på stamfiske med not, garn eller straum
- Klekkeribesøk
- Utsetjing av yngel
- Dyreliv i vatn
- Lære å binde fluger
- Lære å ro/padle
- Registrere fysiske- og kjemiske forhold i vatn
Sjøen/fjæra (Sjå og tipslista over)
- Fiskane i saltvatn
- Vere med ein yrkesfiskar
- Registrere livet i fjæra
- Registrere søppel/forureining
- Oppdrett, fra rogn til matfisk
- Oppdertt og miljøutfordringar
- Fiske med ulike reiskap
- Sjødyr/fisk som råstoff
- Lage mat i fjæra
Klima
- Måle temperatur, lufttrykk og nedbør
- Vindretning, styrke
- Ulike typer skyer
- Lokale værmerker
- Snø, snøprofil, snøkrystallar
- Skumringstur, mørketur (Sjå stjernebilete)
- Lage snøskulpturar
Jord – hagebruk - matproduksjon
- Plante blomster
- Oppbevaring av mat
- Lokale mattradisjonar
- "Rein" mat av rein jord
- Forureining av jord og vatn - konsekvensar
- Kompost
- Dyrke ulike planter
- Konflikten mellom beitedyr og rovdyr
- Kortreist mat
Småkryp
- Riste eit tre med kvit duk under
- Flaskefelle
- Kven lever under steinar o.l.
- Kven lever i botnskitet?
- Registrere artsrikdommen på et avgrensa område i jorda
Dyre-/fugleliv
- Lokal artskunnskap - årstidsvariasjon
- Registrere spor/sporteikn
- Lokale dyr/fuglar
- Bygge fuglekassar
- Foring av fuglar og dyr om vinteren
- Besøke ein fugleleik
Skogen
- Treslag i skogen vår
- Lokale jakt- og fangstradisjonar
- Bruk av skogen før og no
- Gamle stiar i nærmiljøet
- Namn i skogen/nærmiljøet
- Skogplanting/skjøtsel
- Frå frø til tømmer
- Følge eit område året rundt
- Adoptere eit tre/følge utviklinga
- Livet i eit tre
- Mønster i blad og bark
- Transpirasjon (Del av grein i plastpose).
- Lage sopelimar
- Lage seljefløyter
- Bærtur
- Sporteikn gjennom året
- Lære om lokale,ville dyr gjennom året.
- Ulike skogtyper
- Lage tjøremile
- Undersøkje ein gammel stubbe
- Skogskader
- Kjenne ulike treslag/registrere
- Planter til mat
- Produkt fra skogen
- Trad. legeplanter
- Skogbruk og økonomi
Miljø
- Luftforureining
- Måle pH
- Delta i lokalt kalkingsarbeid
- "Jakttur" i nærområdet
- Registrere: Dyreliv, planter, fuglar, fisk
- Søppelet sin gong frå produsent til søppelplass
- Drikkevatnet, følge vatnet frå kjelde til springen
- Bruk av vatn i fortid og notid i nærmiljøet
- Kloakkhandtering før og no
- Forureining - avrenning til bekk/innsjø/hav
- Kjeldesortering. Kva? Korleis? Kvifor?
- Levere spesialavfall, kvar vert det av?
- Meitemark/kompost
- Nedbrytbart/ikke-nedbrytbart materiale
- Tilgroing i naturen. Kvifor?
- Mose held på vatn (Lag ei renne, tøm på vatn, mål kor mykje vatn ulike mosetyper kan halde på)
Aktuelle arbeidsmetodar
- Lytte
- Sjå
- Smake
- Kjenne
- Beskrive
- Leike
- Drøyme
- Fantasere
- Snakke
- Fortelje
- Dikte
- Skrive
- Dramatisere
- Forme
- Teikne
- Måle - vege
- Eksperimentere
- Rekne
- Samle inn fra naturen
- Oppleve naturglede