Forvaltningen av hjortevilt står beskrevet i forskrift om forvaltning av hjortevilt. Med hjortevilt menes i denne sammenheng elg, hjort og rådyr. Forvaltningen av villrein skiller seg fra de øvrige hjorteviltartene og er derfor beskrevet for seg selv på disse sidene.
Kommunen har hovedansvar for forvaltning av elg, hjort og rådyr. Artene forvaltes etter kommunale mål om bestand, beitegrunnlag og konflikter mot trafikk og primærnæringer. Det legges vekt på at kommuner med felles bestand bør samarbeide med å drive en felles forvaltning av hjorteviltbestandene. Kommunene setter forvaltningsmål ut ifra data fra sett elg/hjort, hjorteviltregisteret og beitetakseringer, og tar også høyde for påkjørsler og beiteskader på skog og innmark.
Hjort og elg
Kommunene fastsetter minsteareal for kvotetildeling, gjennom forskrift om minsteareal. Minstearealet er et mål på hvor stort areal som kreves for å få tildelt løyve på ett dyr. Arealet som kreves for tildeling tilpasses etter vilttettheten og forvaltningsmålene for hver kommune. Ofte settes det ulike minsteareal for de ulike hjorteviltartene. Minsteareal kan variere mellom ulike kommuner, og innad i kommunene. Grunneiere og rettighetshavere kan opprette vald og få tildelt fellingsløyve dersom de har tellende areal over minstearealet satt av kommunen. Det er kun tellende areal som benyttes for kvotetildeling, tellende areal er areal med habitater for viltartene. Vanligvis gjelder dette skog og myr under tregrensen, men områder som fjell og dyrka mark kan også inkluderes.
Ofte består valdene av større arealer og flere grunneiere. Små vald og vald uten bestandsplan vil få kvotetildeling med kjønns og aldersspesifikk fordeling av kommunen. Dersom arealet for ett vald er 20 ganger minstearealet (altså minst 20 fellingsløyver), kan valdet lage en bestandsplan hvor de selv bestemmer kjønns og aldersfordeling på løyvene. Dersom valdene er mindre kan to eller flere vald samarbeide med en felles bestandsplan, dette forutsetter også at valdene har tellende areal 20 ganger større enn minstearealet. Bestandsplanen må være i tråd med kommunens målsetting og godkjennes av kommunen. Grunneier/rettighetshaver kan komme med ytterligere begrensninger i jakttid og kvoter innenfor rammeverket satt av vald og kommunen. I tillegg kan det være avtaler eller bestemmelser innad i jaktlagene som setter ytterligere begrensninger for de aktuelle områdene.
Fri kalv
Kommuner kan søke miljødirektoratet om kvotefri jakt på hjortekalver. I de kommunene hvor det åpnes for fri jakt på hjortekalv er det kommunen som tildeler dette til valdene. Fri kalv kommer i tillegg til normal kvote, og kan kun tildeles vald som allerede har kvote. Kommunen står fritt til å utforme tillatelsen og vurdere hvilke vald som kan få kvotefri jakt på kalver.
Rådyr
For rådyr tildeler kommunen fellingsløyver til vald over minsteareal. Likt som for elg og hjort tildeles antallet dyr etter tellende areal i hvert vald. Det gis derimot ingen videre kjønns- eller aldersspesifisering av løyve fra kommunen. Vald som er 20 ganger større enn minstearealet for tildeling kan søke kommunen om kvotefri jakt dersom det foreligger en bestandsplan hvor avskytning spesifiseres. For å motivere til samarbeid i forvaltning av rådyr over større område er ofte minstearealet for tildeling av løyve lavere enn minstearealet for å opprette vald. På denne måten må grunneiere samarbeide for å få areal nok til å opprette vald.