Forvaltningens oppbyggning

Oversikt over hvordan fiske forvaltes i ulike organer. Dette systemet av forvaltningsorganer bidrar til en helhetlig og bærekraftig forvalting av fiskeressursene i Norge, fra nasjonalt til lokalt nivå, og inkluderer både offentlige myndigheter og private aktører.

Publisert: 11. november 2024 kl. 08.18

Sist oppdatert: 13. november 2024 kl. 10.11

Nærings- og fiskeridepartementet (NFD):
Hovedansvar: Overordnet ansvar for fiskeripolitikken i Norge.

Oppgaver: Utvikling av lover og forskrifter, fastsetting av kvoter, og internasjonale fiskeriforhandlinger.

Klima- og miljødepartementet (KLD):
Hovedansvar: Forvaltning av miljø- og klimarelaterte spørsmål, inkludert beskyttelse av biologisk mangfold og ferskvannsfisk.

Oppgaver: Implementering av miljølover og forskrifter, overvåkning av miljøtilstand, og bevaring av truede arter og habitater.

Energidepartementet:
kan spille en indirekte rolle, spesielt når det gjelder saker som vannkraftutbygging og energiprosjekter som kan påvirke akvatiske habitater og fiskebestander. Dette kan for eksempel gjelde regulering av vannstrømninger som påvirker leveområder for fisk eller migrasjonsveier for anadrome arter som laks og sjøørret. I slike tilfeller samarbeider departementene for å balansere energibehovet med hensynet til miljø og fiskeforvaltning.

Samferdselsdepartementet:
an ha en indirekte rolle i fiskeforvaltningen gjennom prosjekter som kan påvirke vannmiljøet og fiskebestander, som bygging av broer, veier eller havneutvikling. Slike prosjekter kan påvirke vannkvalitet, habitatforhold, og fiskens vandringsmønstre. I disse tilfellene samarbeider de med relevante departementer og etater for å sikre at miljøhensyn ivaretas i planlegging og gjennomføring av prosjekter.

 

Hovedansvar: Regional implementering av nasjonal politikk for miljø og fiskeforvaltning.

Oppgaver: Gi tillatelser og dispensasjoner for fisketiltak, overvåke etterlevelse av lover og forskrifter, og koordinere miljøforvaltning på regionalt nivå.

Har hovedansvaret for å ivareta miljøhensyn og biologisk mangfold i fiskeforvaltningen. De arbeider med å sikre bærekraftige bestander og høsting av fisk og andre arter, både i ferskvann og i marine miljøer (anadrome arter). Av fisk gjelder dette laks, sjøørret og innlandsfisk. Dette innebærer også ansvar for tiltak mot påvirkninger fra forurensning, habitatforringelse og klimaendringer, i tillegg til regulering av fritidsfiske.

har på sin side ansvaret for å regulere og overvåke kommersielt fiske og fritidsfiske i marine områder. Deres rolle er å sikre en bærekraftig utnyttelse av fiskebestandene gjennom reguleringer som kvoter, minste/maksmål og sesongbegrensninger.

Hovedansvar: Regional planlegging og utvikling, inkludert aspekter relatert til fiskeforvaltning.

Oppgaver: Utarbeidelse av regionale planer som inkluderer forvaltning av fiskeressurser, støtte til lokale fiskeforvaltningsprosjekter, og koordinering av interkommunale samarbeid.

 

Hovedansvar: Forvaltning av vannressurser på tvers av kommuner innen et definert vannområde.

Oppgaver: Implementering av vannforvaltningsplaner i samsvar med EUs vanndirektiv, overvåking av vannkvalitet, og tiltak for å forbedre økologisk tilstand i vannforekomstene.

 

Hovedansvar: Lokal forvaltning av fiskeressurser, særlig innenfor fritidsfiske og småskala fiskeforvaltning.

Oppgaver: Regulere lokalt fiskee fiskerier, utstede fiskekort, håndheve lokale forskrifter, og overvåke lokale vannressurser og fiskebestander.

Hovedansvar: Forvaltning av fiskerettigheter på privat grunn, inkludert elver, innsjøer og kystnære områder.

Oppgaver: Regulere fiskeaktivitet på egen eiendom, samarbeid med lokale og regionale myndigheter for bærekraftig forvaltning, og eventuelt etablering av fiskelag for kollektiv forvaltning.