
Kommunikasjonsstrategi
Gjennom et planlagt kommunikasjonsarbeid skal vi styrke jakt, fiske og NJFF sin posisjon i samfunnet.
Visjon
Kommunikasjonsvirksomheten vår skal bidra til at vi når NJFFs visjon: «Jakt- og fiskeglede til alle for alltid».
Budskap
I vår kommunikasjon med omverdenen skal vi nå frem med følgende budskap:
- Vårt tradisjonsrike høstingsbaserte friluftsliv skal være tilpasset samfunnsutviklingen og ha bred allmenn anerkjennelse
- Allmennheten skal ha god tilgang på jakt og fiske og annet friluftsliv
- Naturgrunnlaget skal være godt ivaretatt gjennom bærekraftig bruk og god forvaltning, slik at det produseres høstbare overskudd av vilt og fisk
- NJFF skal ha en tydelig miljøvernprofil.
Målgrupper
I utgangspunktet snakker vi med alle, men vi målretter kommunikasjonen særlig mot:
- Medlemmer
- Beslutningstagere
- Barn og ungdom
- Alliansepartnere
Hvordan kommuniserer vi
NJFFs kommunikasjon skal være positiv, tydelig, tilgjengelig, åpen og involverende.
Med dette mener vi at vi søker å finne det positive budskapet i alle saker vi kommuniserer. Budskapene våre tilpasses målgruppene. Organisasjonen må fatte tydelige og forståelige vedtak der vi har et standpunkt. Vi svarer raskt på henvendelser og er til stede i aktuelle saker. Organisasjonen er åpen for innspill og engasjement og demokratiske prinsipper gjelder. Alle medlemmer gis en anledning til å si hva de mener. NJFF ønsker en toveiskommunikasjon.
Hvem gjør hva
Kommunikasjon er et lederansvar på alle organisasjonsnivåer.
Forbundet sentralt vil integrere kommunikasjon i alle relevante saker som behandles, og fungere som et støtteapparat for hele organisasjonen.
Fylkeslag og lokalforeninger må bidra til å heve kommunikasjonsarbeidet i det daglige i tråd med strategien, og må bidra til å vise fram aktivitetene og mangfoldet i tilbudet.
Hvilken kompetanse trenger vi?
NJFF skal heve kommunikasjonskompetansen i hele organisasjonen ved å:
- tilføres nødvendig kompetanse om bruk av moderne medier.
- kurse ansatte og tillitsvalgte for å øke kommunikasjonskompetansen.
- optimalisere valg av teknologiske løsninger for å bedre kommunikasjonsmulighetene.